Docelowo tytuł tej zakładki to będzie "opis linii kolejowych na terenie rybnickim", a linia Pszczyna - Żory - Rybnik będzie tylko jednym z jej elementów. Zrobienie takich opisów jest jednak znacznie pracochłonne niż mi się wydawało. Informuję, że teksty ujęte w nawiasy kwadratowe [...] są cytatami z opracowania pt.: "Dzieje katowickiego okręgu kolejowego" autorstwa panów Krzysztofa Soidy, Jacka Karniewskiego, Tomasza Roszaka, Henryka Dąbrowskiego, Zygmunta Podlejskiego, Tadeusza Szafirskiego. Cała reszta to moje "wypociny" - życzę przyjemnej lektury

Linia PSZCZYNA - ŻORY - RYBNIK dane zgodne na m-c sierpień 2004 r

Linia ta oznaczona jest w wykazie linii kolejowych numerem 148. Początek linii w stacji Pszczyna w km -0.632, kończy się zaś w stacji Rybnik w km 35.980 - całkowita długość linii to 36.612 km. Od Pszczyny do Żor jest to linia jednotorowa, a od Żor do Rybnika dwutorowa - linia jest w całości zelektryfikowana (oddanie do eksploatacji trakcji elektrycznej na odcinku Rybnik - Żory nastąpiło w grudniu 1973 roku, a na odcinku Żory - Pszczyna w dniu 15 września 1982 roku).

RYS HISTORYCZNY

Budowa linii kolejowej Rybnik - Żory - Pszczyna była inwestycją Województwa Śląskiego. [Kredyty na ten cel Sejm Śląski uchwalił 12 grudnia 1933 roku. Mimo, że do robót przystąpiono już w roku następnym, to uruchomienie pierwszego odcinka z Rybnika do Żor długości 13,8 km miało miejsce dopiero 21 listopada 1936 roku.] Latem roku 1937 na odcinku Rybnik - Żory było pięć par pociągów osobowych złożonych z wagonów klasy 2 i 3, a ich rozkład wyglądał następująco:[


324ARYBNIK - ŻORY

4119
2,3
4121
2,3
4123
2,3
4125
2,3
4151
2,3
Dyrekcja Katowicka 4152
2,3
4122
2,3
4124
2,3
4126
2,3
4128
2,3











km
6.25
6.33
6.40
6.47
6.53
13.22
13.31
13.38
13.45
13.52
15.12
15.19
15.27
15.34
15.41
19.15
19.22
19.29
19.36
19.43
22.10
22.18
22.25
22.30
22.53
odj. RYBNIK
3 Rybnik Piaski (p.o.)
6 Gotartowice
10 Szczejkowice (p.o.)
14 Żory
5.10
5.19
5.28
5.35
5.43
7.06
7.12
7.19
7.24
7.30
14.10
14.18
14.25
14.31
14.38
17.08
17.15
17.25
17.27
17.34
19.58
20.06
20.13
20.19
20.26

Odcinek Żory - Pszczyna długości 21,8 km oddano do ruchu dokładnie dwa lata później. Magistrala ta, posiadająca nowoczesne parametry techniczne, w znacznym stopniu odciążyła drugorzędne] wówczas [linie Rybnik - Wodzisław Śląski - Olza oraz Orzesze - Żory od transportu ciężkich pociągów węglowych z zagłębia rybnickiego w kierunku południowym Europy i na wschód Polski.]

OPIS LINII

Cała linia z wyjątkiem stacji Pszczyna jest w tej chwili (czerwiec roku 2004) w bezpośrednim zarządzaniu i utrzymaniu Sekcji Eksploatacji Rybnik Zakładu Linii Kolejowych w Gliwicach.


PSZCZYNA - km -0.632
- początek linii na stacji węzłowej, przez którą przebiega także linia kolejowa nr 139 Katowice - Zwardoń. Na stacji Pszczyna znajdują się dwa perony - peron I przy torze nr 3 - to właśnie z tego peronu zasadniczo odjeżdżają pociągi osobowe na linię nr 148, oraz peron II rozdzielający tory nr 1 i 2.
na zdjęciu - stacja PSZCZYNA - budynek dworcowy. Widok od strony miasta. Tu właśnie swój początek ma opisywana linia kolejowa. Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.
Perony wyposażone są w wiaty. Przejście z peronu I na peron II odbywa się kładką nad torami. W budynku dworcowym znajduje się poczekalnia dla podróżnych oraz kasy biletowe.
na zdjęciu - stacja PSZCZYNA - kładka do przejścia z peronu I na peron II. Z lewej przy peronie II pociąg osobowy relacji Katowice - Żywiec. Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.
Nad pracą stacji czuwa obsługa nastawni dysponującej "Psz" obsługująca także przejazd kolejowy oraz nastawni wykonawczej "Psz1". Stacja Pszczyna wyposażona jest w mechaniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym z sygnalizacją świetlną. Na linii 139 podstawą prowadzenia ruchu jest samoczynna blokada liniowa.
na zdjęciu - stacja PSZCZYNA - pociąg ekspresowy "BESKIDY" relacji Bielsko Biała - Warszawa Wschodnia gotów do odjazdu z toru 2 przy peronie II. Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.
Przez stację przejeżdżają pociągi osobowe, pośpieszne, ekspresowe oraz Intercity i Eurocity oraz oczywiście pociągi towarowe. W chwili obecnej z Pszczyny można dojechać bezpośrednio do takich miejscowośći jak Bielsko Biała, Żywiec, Zwardoń, Cadca, Bratysława, Cieszyn, Wisła, Katowice, Warszawa, Lublin, Rybnik, Wrocław a w sezonie letnim także Kołobrzeg


PSZCZYNA CZARKÓW - km 5.030, p.o.
- przystanek osobowy oddany do eksploatacji stosunkowo niedawno (w połowie lat 80-tych). Na przystanku tym znajduje się wiata peronowa, a obsługa podróżnych od początku odbywa się w pociągu.
na zdjęciu - przystanek osobowy PSZCZYNA CZARKÓW - peron i wiata. Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.
Zatrzymują się tu tylko pociągi osobowe relacji Pszczyna - Rybnik (Racibórz). Cała linia Pszczyna - Rybnik przebiega w większości przez tereny leśne
na zdjęciu - przystanek osobowy PSZCZYNA CZARKÓW - widok w kierunku Pszczyny. Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.


RADOSTOWICE - km 7.621
przystanek osobowy i zarazem mijanka. Przez wiele lat mijanka ta funkcjonowała pod nazwą Kobielice Radostowice.
na zdjęciu - przystanek osobowy RADOSTOWICE - widok w z peronu I na peron II. Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.
Obecnie znajdują się tu dwa perony. W budynku dworcowym znajduje się nastawnia dysponująca, obsługująca całą stację (przekaźnikowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym) oraz poczekalnia dla podróżnych. Tu też można nabyć bilety na przejazd.
na zdjęciu - przystanek osobowy RADOSTOWICE - widok na budynek stacyjny, w którym znajduje się też nastawnia dysponująca. Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.
Zatrzymują się tu tylko pociągi osobowe relacji Pszczyna - Rybnik (Racibórz). Położenie linii w terenach leśnych znakomicie potwierdza takżem usytouwanie przejazdu kolejowego obsługiwanego przez dyżurnego mijanki Radostowice.
na zdjęciu - przejazd kolejowy na drodze lokalnej obsługiwany przez dyżurnego ruchu mijanki Radostowice. Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.


SUSZEC - km 14.770.
Stacja, na której są dwa perony. W budynku stacyjnym znajduje się kasa biletowa i poczekalnia dla podróżnych.
na zdjęciu - stacja SUSZEC - widok na budynek stacyjny od strony peronów. Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.
W budynku stacyjnym znajduje się też pomieszczenie nastawni dysponującej, w którym dyżurny ruchu za pomocą przekaźnikowych urządzeń sterowania ruchem pociągów obsługuje całą stację.
na zdjęciu - stacja SUSZEC - widok na tory stacyjne w kierunku Radostowic. Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.
Oprócz toru zasadniczego nr 1 znajdują się dwa tory główne dodatkowe nr 2 i 3. Tory nr 1 i 2 na stacji znajdują się od początku jej istnienia, zaś budowę toru nr 3 podjęto w związku z budową KWK Krupiński, z przeznaczeniem na tor postojowy składów węglarkowych.
na zdjęciu - stacja SUSZEC - przejazd kolejowy obsługiwany przez dyżurnego ruchu. Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.
Na stacji Suszec zatrzymują się tylko pociągi osobowe relacji Pszczyna - Rybnik (Racibórz). Dyżurny ruchu stacji obsługuje także rogatki na przejeżdzie. Przejazd ten jeszcze w poiczątku lat 80-tych strzeżony był z miejsca przez dróżnika przejazdowego.


SUSZEC KOPALNIA - km 16.020, p.o.
Przystanek osobowy wyposażony w jeden peron z wiatą peronową. Przystanek wybudowano po powstaniu obok osiedla domów powstałego w związku z uruchomieniem wydobycia w KWK "Krupiński". Obsługa podróżnych od początku odbywała się w pociągu. Zatrzymują się tu tylko pociągi osobowe relacji Pszczyna - Rybnik (Racibórz).


SUSZEC RUDZICZKA - km 17.722, p.o.
Przystanek osobowy, na którym jest jeden peron bez wiaty. Podróżni mogą się schować w zdewastowanym pomieszczeniu, w którym kiedyś znajdowała się kasa biletowa - kasjer jednocześnie pełnił obowiązki dróżnika przejazdowego.
na zdjęciu - przystanek osobowy SUSZEC RUDZICZKA. Od kilkunastu lat niszczejący i zdewastowany budynek jest jedynym miejscem, gdzie mozna schować się przed deszczem w oczekiwaniu na pociąg. Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.
W czasie budowy KWK Krupiński posterunek ten pełnił funkcję posterunku pomocniczego otwieranego na czas obsługi KWK Krupiński (w budowie). Obecnie obsługa podróżnych dokonywana jest przez drużynę konduktorską w pociągu. Zatrzymują się tu tylko pociągi osobowe relacji Pszczyna - Rybnik (Racibórz)


SUSZEC RUDZICZKA - km 18.100, p.b.
Posterunek bocznicowy. Zadaniem tego posterunku jest przyjmowanie i wyprawiane pociągów na i z stacji Suszec Kopalnia obsługującą KWK Krupiński. Dla pociągów kursujących po linii 148 od stacji Suszec do podg Kleszczów pełni rolę posaterunku odstępowego.
na zdjęciu - widok z peronu przystanku osobowego SUSZEC RUDZICZKA w kierunku nastawni (i dalej Żor). Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.
Obsługuje też rogatki na przejeździe kolejowym. Posterunek ten powstał w związku z oddaniem do eksploatacji kopalni i wyposażony jest w przekaźnikowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
na zdjęciu - SUSZEC RUDZICZKA - widok na tor dojazdowy do KWK ''Krupiński'', na który pociągi kieruje dyżurny ruchu posterunku bocznicowego Suszec Rudziczka. Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.


KLESZCZÓW - km 20.570, p.odg.
Posterunek odgałęźny wybudowany głównie po to, ażeby ominąć stację Żory dla jazdy pociągów - głównie kopalnianych - kursujących pomiędzy stacjami kopalnianymi Suszec Kopalnia i Pawłowice Górnicze. Jest to połączenie dwóch linii kolejowych nr 148 (Pszczyna - Rybnik) i linii 157 (Orzesze - Wodzisław Śląski) urządzone poza stacją. Obsługuje przejazd kolejowy.
na zdjęciu - przystanek odgałęźny KLESZCZÓW z przejazdem kolejowym obsługiwanym przez dyżurnego ruchu. Na linii 157 posterunek ten współpracuje z posterunkiem odgałęźnym Ciepłownia. Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.
Latem na przejeździe wzmożony ruch, gdyż droga ta prowadzi do znanego miejsca letniego wypoczynku mieszkańców Żor - popularnego stawu "Śmieszek".


ŻORY - km 21.873.
Stacja węzłowa - dużo starsza niż omawiana linia kolejowa. Pierwsze pociągi do Żor wjeżdżały już od strony Orzesza w roku 1884 (oddanie do eksploatacji linii Orzesze - Żory nastąpiło w dniu 01 września 1884 r.), zaś w kierunku Pawłowic oddaną do eksploatacji linię kolejową w dniu 15 sierpnia 1910 roku. Na stacji oprócz trzech torów głównych zasadniczych nr 1, 3, 5 znajdują się cztery tory główne zasadnicze nr 9, 11, 13, 15. Stacja wyposażona jest w mechaniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym z sygnalizacją świetlną.
na zdjęciu - ŻORY budynek stacyjny, widok od strony torów. Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.
W budynku dworcowym znajdują się kasy biletowe, czynne obecnie w godzinach 6:00 - 17:30, poczekalnia dla podróżnych przy holu kasowym. Nie tak dawno temu czynna była także świetlica oraz punkt gastronomiczny. W miejscu świetlicy w chwili obecnej sklep zoologiczny - mimo wszystko nie jest to chyba rzecz najbardziej przydatna podróżnym. Na stacji są trzy perony. Peron I bezpośrednio przy budynku dworcowym (tor nr 1), peron II przy torach nr 1 i 3 (dojście do peronu II z peronu I dwoma przejściami w poziomie szyn. Z peronu I na peron III droga dojścia prowadzi kładką nad torami, którą można też przejść na drugą stronę torów.
na zdjęciu - ŻORY - widok z kładki dla podróżnych na tory stacyjne w kierunku Rybnika. Widoczne także peron III i część peronu II. Budynki z prawej to niegdyś siedziba ekspedycji kolejowej. Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.
Ze stacji Żory obsługuje się w tej chwili praktycznie jedną bocznicę zlikwidowanych już ZTS "ERG". W latach 80 i 90-tych obsługiwano też bocznicę nieistniejącej już Fabryki Domów FADOM oraz Peberow - tor bocznicowy prowadzący do tych zakładów został rozebrany. Stacja Żory pierwotnie miała tylko cztery tory (1, 3, 5 i 7). W związku z obsługą ZWUS (Zakłady Wytwórcze Urządzeń Sygnalizacyjnych - późniejszy Adtrans, a chwili obecnej niedziałający w Żorach Bombardier) uruchomiomy został tor 9, a w miejscu toru nr 7 wybudowano peron III (po torze nr 7 pozostały dwa tory zakończone kozłem oporowym nr 7 i 7a). W związku z oddaniem bocznicy "FADOM" oddano do użytku tor nr 11. Tory nr 13 i 15 powstały także "przy okazji" - konkretnie przy budowie bocznicy Zakładów Tworzyw Sztucznych "ERG". Nad bezpieczeństwem ruchu kolejowego czuwa obsługa nastawni dysponującej "Żo", z której obsługiwany jest także przejazd kolejowy na ul. Dworcowej oraz nastawni wykonawczej ''Żo1''.
na zdjęciu - ŻORY - widok zkładki dla podróżnych w kierunku nastawni dysponującej ''Żo'' i przejazdu kolejowego. Zdjęcie własne z dnia 09 sierpnia 2004 roku.
. W chwili obecnej bezpośrednio ze stacji Żory można dojechać do Pszczyny, Bielska Białej, Rybnika, Raciborza, Wrocławia, a sezonie letnim do Świnoujścia i Kołobrzegu. Na stacji zatrzymują się wszystkie kursujące pociągi pasażerskie (w tym pośpieszne).


SZCZEJKOWICE - km 26.066, p.odst.
Przystanek osobowy - wyposażony w dwa perony oraz poczekalnię dla podróżnych.
na zdjęciu - SZCZEJKOWICE - widok na budynek stacyjny. Zdjęcie własne z dnia 16 września 2004 roku.
Na przystanku znajduje się także kasa biletowa obsługiwana przez dyżurnego ruchu. Szczejkowice to jednocześnie posterunek blokowy dzielący szlak Żory - R. Gotartowice na dwa odstępy i regulujący następstwo pociągów. Dyżurny ruchu posterunku odstępowego obsługuje także przejazd kolejowy obsługuje przejazd kolejowy.
na zdjęciu - SZCZEJKOWICE - przejazd kolejowy obsługiwany przez dyżurnego ruchu. Widoczny na zdjęciu pociąg to pociąg prywatnego przewoźnika CTL relacji Trzebinia - Kostrzyń. Zdjęcie własne z dnia 16 września 2004 roku.
na zdjęciu - SZCZEJKOWICE - widok na peron (w kierunku Żor), z którego zasadniczo odjeżdżają pociągi w kierunku Rybnika (tor nr 1). Zdjęcie własne z dnia 16 września 2004 roku.
Zatrzymują się tu tylko pociągi osobowe relacji Pszczyna - Rybnik (Racibórz)


RYBNIK GOTARTOWICE - km 29.679.
>Stacja posiadająca oprócz dwóch torów zasadniczych nr 1 i 2 także dwa tory główne dodatkowe nr 3 i 4 oraz aktualnie nieużywany tor boczny nr 6. Ciekawostką tej stacji jest to, że jako jedyna w rejonie rybnickim posiada jeszcze - co prawda tylko dwa - semafory kształtowe
na zdjęciu - RYBNIK GOTARTOWICE - okręg nastawni wykonawczej ''RGt 1'', w którym znajdują się dwa semafory kształtowe. Zdjęcie własne z dnia 16 września 2004 roku.
- wyjazdy z torów głównych dodatkowych nr 3 i 4 w kierunku Żor. Nastawnia wykonawcza "RGt1" wyposażona jest w ręczne urządzenia nastawcze, tak że nastawianie drogi przebiegu dla pociągu odbywa się w terenie - uzależnienia zorganizowane są w "zazulaku" - to w tej chwili wielka rzadkość.
na zdjęciu - RYBNIK GOTARTOWICE - okręg nastawni dysponującej ''RGt'', w tle widoczny wiadukt kolei górniczej. Zdjęcie własne z dnia 16 września 2004 roku.
Nad stacją przebiega wiadukt kolejowy na którym znajduje się linia kolejowa PTK i GK (Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem), popularnie mówiąc kolej "górnicza".
na zdjęciu - RYBNIK GOTARTOWICE - widok na budynek stacyjny z peronu. Zdjęcie własne z dnia 16 września 2004 roku.
W budynku stacyjnym znajduje się poczekalnia dla podróżnych, która niestety od dłuższego czasu jest zamknięta i tym samym niedostępna dla podróżnych (niegdyś była także kasa biletowa, obsługiwana przez odrębnego kasjera biletowego, ale to już wręcz prehistoria).
na zdjęciu - RYBNIK GOTARTOWICE - pomieszczenie nastawni dysponującej ''RGt'' z dyżurnym ruchu. Nastawnia ''RGt'' umiejscowiona jest w budynku stacyjnym Zdjęcie własne z dnia 16 września 2004 roku.
Z nastawni dysponującej "RGt" dyżurny ruchu obsługuje przejazd na drodze lokalnej.
na zdjęciu - RYBNIK GOTARTOWICE - przejazd kolejowy na drodze lokalnej, obsługiwany przez dyżurnego ruchu. Zdjęcie własne z dnia 16 września 2004 roku.
Peron zasadniczy znajduje się pomiędzy torami nr 1 i 2, a przy budynku dworcowym przy torze nr 4 znajduje sie peron dodatkowy. Przejście na peron zasadniczy odbywa się w poziomie szyn. Przed laty przejście odbywało się kładką nad torami nr 2 i 4, którą jednak ze względu na stan techniczny rozebrano. W chwili obecnej obsługa podróżnych prowadzona jest przez drużynę konduktorską w pociągu. Na stacji zatrzymują się tylko pociągi osobowe relacji Pszczyna - Rybnik (Racibórz). Większość przejeżdżających pociągów to pociągi towarowe, w tym coraz liczniejsze pociągi innych niż PKP przewoźników
na zdjęciu - RYBNIK GOTARTOWICE - okręg nastawni dysponującej ''RGt'' i wjeżdżający pociąg jednego z obcych przewoźników relacji Zabrze Biskupice - KWK Krupiński. Zdjęcie własne z dnia 16 września 2004 roku.


RYBNIK PIASKI - km 32.508, p.o.
Przystanek osobowy.Na przystanku tym są dwa perony bez wiaty
na zdjęciu - RYBNIK PIASKI - widok w kierunku Rybnika z peronu przy torze nr 2, z którego odjeżdżają zasadniczo pociągi w kierunku Żor. Zdjęcie własne z dnia 16 września 2004 roku.
Do końca lat siedemdziesiatych na przystanku zatrudniony był kasjer biletowy. Na początku lat 80-tych przystanek zaczął pełnić rolę posterunku odstępowego.
na zdjęciu - RYBNIK PIASKI - budynek stacyjny od strony dojścia do przystanku - na wprost było wejście do pomieszczenia dyżurnego blokowego ''RP''. Zdjęcie własne z dnia 16 września 2004 roku.
Blokowy posterunku odstępowego pełnił jednocześnie rolę kasjera biletowego, tak, że zachowano obsługę podróżnych na przystanku. Koniec ubiegłego wieku to koniec historii przystanku - posterunek odstępowy został zamknięty, a jego pomieszczenia - w tym poczekalnia dla podróżnych zostały zamknięte.
na zdjęciu - RYBNIK PIASKI - budynek stacyjny od strony dojścia do przystanku - na wprost było wejście do pomieszczenia dyżurnego blokowego ''RP''. Zdjęcie własne z dnia 16 września 2004 roku.
Brak obsady spowodował zdewastowanie budynku stacyjnego, do którego teraz strach wejść nawet przy padającym deszczu.
na zdjęciu - RYBNIK PIASKI - odjeżdżający z przystanku pociąg osobowy nr 44226 relacji Chałupki - Pszczyna. Zdjęcie własne z dnia 16 września 2004 roku.
W chwili obecnej obsługa podróżnych dokonywana jest w pociągu. Zatrzymują się tu tylko pociągi osobowe relacji Pszczyna - Rybnik (Racibórz)


RYBNIK posterunek dróżnika przejazdowego nr 33 - w dzielnicy Rybnik Piaski - km 32.974
na zdjęciu - RYBNIK - przejazd kolejowy w dzielnicy Piaski na ulicy Wolnej i przejeżdżający pociąg PKP CARGO nr 88683 relacji Pawłowice Górnicze - Zdzieszowice. Zdjęcie własne z dnia 16 września 2004 roku.


RYBNIK posterunek zwrotniczego nr 2 - km 33.708
na zdjęciu - RYBNIK - przejazd kolejowy na ulicy Przemysłowej. Zdjęcie własne z dnia 16 września 2004 roku.

RYBNIK stacja węzłowa - km 35.702
Na stacji Rybnik kończy się linia 148 z Pszczyny. Przez stację przebiega także linia kolejowa nr 140 prowadząca z Katowic Ligoty do Nędzy, a swój początek tu mają linie 173 z Rybnika przez Jejkowice do Suminy oraz linia 957 z Rybnika przez Rybnik Towarowy "RTA" - "RTB" - "RTD" do Rybnika Towarowego "RTF". W granicach stacji przebiega także linia - łącznica 688 z Rybnika Towarowego "RTA" do Rybnika "RbC". Na parterze budynku dworcowego znajdują się kasy biletowe, informacja, poczekalnia dla podróżnych, bufet oraz dwa kioski. Reszta budynku zajęta jest przez siedzibę Zakładu Przewozów Towarowych "CARGO", znajduje się tam też siedziba Sekcji Inżynierii Ruchu Rybnik. Na stacji są trzy perony - peron I przy torze nr 5 - wejście bezpośrednio z budynku stacyjnego, peron II pomiędzy torami nr 1 i 2 oraz peron III pomiędzy torami nr 4 i 8. Dojście na peron II i III odbywa się przejściem podziemnym, którym można przejść na drugą stronę stacji. Perony częściowo wyposażone są w wiaty. Na peronie II jest pracownik Zakładu Przewozów Regionalnych. W przedłużeniu peronu I znajduje się "gniazdo drużyn konduktorskich". Na stacji znajdują się tory główne nr 5, 3, 1, 2, 4, 8, 10, 12, 14 (wjazdy i wyjazdy ze wszystkich kierunków), 16, 18, (wjazdy i wyjazdy tylko z kierunku stacji Leszczyny, Rybnik Gotartowice i Rybnik Towarowy "RTA"), 20 i 22 (wjazdy i wyjazdy tylko z kierunku "RTA") oraz tory boczne nr 24, 26, 28, 30 (przy nim plac ogółno za i wyładunkowy, waga wagonowa, rampa boczna. Tor nr 40 zakończony jest - jako jeden z nielicznych w rejonie rybnickim - rampą czołową - niestety tor od prawie 10 lat ze względu na stan techniczny jest zamknięty. Na stacji znajduje się lokomomotywownia. Przy torze 50 znajduje się suwnica. Ze stacji obsługiwane są bocznice Rybnickich Zakładów Nośników Energetycznych (dawniej to była bocznica "Huty Silesia"), Rybnickiej Fabryki Maszyn, stacja paliw. Zdjęcia ze stacji Rybnik do obejrzenia w zakładce Galeria stacja RYBNIK


DANE TECHNICZNE LINII.

Maksymalna długość pociągów 600 m
Maksymalne prędkości - od Pszczyny 80 km/h
- od km 5.000 50 km/h
- od km 6.600 80 km/h
- od km 21.800 50 km/h
- od km 35.150 40 km/h


Niestety rzeczywistość nie jest tak różowa, choć i te prędkości nie powodują zawrotu głowy, szczególnie jeżeli wspomnieć, że na początku lat 90-tych maksymalna dopuszczalna prędkość na odcinku Żory - Rybnik wynosiła 100 km/h. Z powodu dużej ilości ograniczeń zarówno o charakterze stałym jak i doraźnym w chwili obecnej te prędkości kształtują się następująco; od Pszczyny km 0.000 - 80 km/h, w km 3.140 - 3.150 - 50 km/h (zły stan podkładów), dalej 80 km/h, od km 5.000 - 50 km/h, w km 6.151 - 20 km/h (obowiązuje w godz. 18:00-6:00), dalej 50 km/h, od km 6.600 - 80 km/h, od km 7.600 - 50 km/h, od km 12.950 - 80 km/h, w km 14.071 - 20 km/h, dalej 80 km/h, od km 15.200 - 30 km/h, od km 21.600 - 80 km/h, od km 21.800 - 50 km/h, od km 23.600 - 24.900 - 30 km/h, dalej - 50 km/h, od 32.950 - 33.050 - 30 km/h od km 35.150 - 40 km/h. Podane prędkości nie ujmują czasowych ograniczeń.



stacji:5
mijanki:1
przystanki osobowe5



nastawnie dysponujące7
nastawnie wykonawcze2
posterunki odgałęźne1
posterunki bocznicowe1
posterunki odstępowe1



przejazdy strzeżone11
przejazdy niestrzeżonex



długość drogi hamowaniaod Pszczyny do Suszcza
od Suszcza do Żor
od Żor do Rybnika
1000 m
700 m
1000 m



największe pochylenia na długości krótszej niż
1000 m - dla kierunku nieparzystego /w promilach/
od Pszczyny do Suszcza
od Suszcza do Żor
od Żor do Rybnika
6,1
6,1
5,1
największe pochylenia na długości krótszej niż 1000 m - dla kierunku parzystego /w promilach/od Rybnika do Żor
od Żor do Suszca
od Suszca do Pszczyny
5,8
5,4
7,9



najmniejszy promień łuku
w metrach
od Pszczyny do Suszcza
od Suszcza do Żor
od Żor do Rybnika
530
495
515



Największe możliwe obciążenie dla lokomotyw (P - dla kierunku parzystego N - dla kierunku nieparzystego
ET 222xET 22SM 42SM 31ET 21
ST 44
ET 40
ET 41
Pszczyna-- P ----- N ---- P ----- N ---- P ----- N ---- P ----- N ---- P ----- N ---- P ----- N --
Żory2400 - 2600-3800 - 3800-800 - 950-1100 - 13502000 - 22003200 - 3500
Rybnik3200 - 32003800 - 38001050 - 10501500 - 14502200 - 22003500 - 3500

Co się zmieniło od sierpnia 2004 rok.
grudzień 2004 r.
- zaprzestano sprzedazy biletów na przystanku osobowym Szczejkowice - obsługa podróżnych odbywa się w pociągu
kwiecień 2005 r.
- wyłączono z ruchu dwa semafory kształtowe w stacji Rybnik Gotartowice w okręgu ''RGt 1'' - w ich miejsce zabudowano przy torach głównych dodatkowych nr 3 i 4 semafory świetlne. W chwili obecnej (maj 2005 r.) semafory kształtowe jeszcze stoją, ale ich ramiona są opuszczone